Sunday, April 30, 2006

Allsvenskan så här långt

Då är det Valborg och jag har precis anlänt till min lägenhet efter att ha trängts med ett antal dryga och fulla ungdomar på en knökfull buss från Trelleborg till Malmö, vad är det som är så speciellt med Valborg? I alla fall, tänkte delge mina tankar och summera Allsvenskan så här långt.

Under de första omgångarna har det mest handlat om att planerna är i dåligt skick och att vissa lag gynnas mer och andra mindre av de kassa planerna. Kan bara konstatera två saker gällande detta; 1. Det är många som förespråkar konstgräs och det hade ju underlättat med en sån här lång vinter, men fotboll ska spelas på naturgräs och inget annat! 2. Det finns personer som vill spela höst/vår, hmmm... Finns det något mer att tillägga i den debatten efter en sådan här inledning? Den diskussionen borde väl aldrig mer dyka upp.

AIK är väl ett lag som har överraskat mest, men så är det alltid med nykomlingar. Jag kommer ihåg MFFs inledning 2001, laget ledde serien men fick ändå kriga sig kvar i slutet av säsongen, likaså Häckens inledning på fjolåret. Så jag känner inga direkta farhågor för det laget. Helsingborg är ett lag som har inlett svagt och jag tror att Hässleholmsbördiga Peter Swärdh snart får se sig om efter ett nytt jobb, EPA-fansen från Påarp och Eskilsminne har väl snart hängt upp hans huvud på en DART-tavla då de inte längre kastar in pilar på plan (GO HåeIF)! MFF har också inlett svagt, detta beror på skadeläget och inget annat. Idag skadade sig Jonas Sandqvist på träningen, men både Jari och Emil var tillbaka i full träning. Ni som läser min blogg vet vad jag tycker om Jaris betydelse för MFF. Göteborg är ett annat lag som inte motsvarat förväntningarna och det glädjer mig, detta tråklag kryssar lika ofta som en Vikinganställd på Finlandsbåtarna.

Till syvende och sist tror jag ändå att det kommer handla om tre lag, Malmö, Djurgården och IFK Göteborg, där jag hoppas att MFF drar det längsta strået. Vi får se om jag har rätt i oktober, det hade ju smakat fågel!!!

Barca-Cadiz 1-0, en seger till och ligatiteln står kvar på Camp Nou!!!

No comments: