Thursday, May 01, 2008

Självreflektion om livet och Sverige

Jag har som ni tidigare kunnat läsa varit i Bosnien på kontakt-seminarie med typ 12-13 andra europeiska länder. Jag plus två till fick äran att representera Sverige (tack för det Ungdomsstyrelsen) vilket var en stor ära. Ett sånt här seminarie är alldeles nytt för mig och givetvis var jag en aning nervös till en början. Det som slår mig är att under ett seminarie eller liknande så reflekterar man kontinuerligt sin egen prestation och såklart andras prestation. På plats blir dock alltid fördömandet mer brutalt, men när man får distans till allt så lugnar det sig. Jag tyckte att detta seminarie var bortkastat i två dagar för att sedan ta sig, men i efterhand när man har en helhetsbild så ser man det ur ett annat perspektiv. Jag mötte människor från andra länder som har ett helt annat tänk och som ser Sverige som ett land utan fördomar och som välskapta varelser. Vad är det som får andra att tänka så, är det ett eftersläpande rykte eller är det verkligen så? Jag tror på det första alternativet... När det har gått ett dygn längtar jag tillbaka till mina kompanjoner och kan i efterhand ångra att jag inte var mer aktiv i vissa diskussioner. Jag fick dock igenom min projektidé, hoppas att 4 ungdomar från Trelleborg får chansen att åka till Makedonien i april nästa år, Projektets namn? Bursting the bubble... Såklart!

Ett litet passus, ganska intressant att diskutera demokrati tillsammans med Kroatien, Makedonien, Slovenien, Bosnien-Herzegovina och Ungern. Kan säga att alla inte var överens, men vissa av kommentarerna som fälldes är fullständigt obetalbara...

Så för att sammanfatta, jag är nöjd och kommer till jobb med en energi som smakar mer. Nu jävlar ska det jobbas och nu ska vi fortsätta sätta Trelleborg på kartan!!!!!!!!!!

Peeeeeeeeeeeeeeeeeeeeez!

No comments: