Sunday, August 05, 2007

Kom ner på jorden Malmö FF

Inför varje säsong så är Malmö FF med i försnacket om att vinna SM-guld, inte minst bland fansen. De senaste drygt 15 åren har varje år inneburit en besvikelse, bortsett från 2004. I år verkar det gå åt samma håll, 7 poäng efter och ett spel som gång på gång knakar.

Vad är då felet? Utåt sett så är det lätt att dissa spelartruppen och främst Åkeby, vilket jag gjort och som jag vidhåller. Men skrapar man lite på ytan så kan man finna en rad olika saker som brister i och runt MFFs organisation.

1. Jag anser inte att MFFs trupp har en proffesionalitet (har hört och sett mycket på sistone som antyder på en oseriös inställning) som ett elitlag ska ha, det finns ett tillräckligt med MFF-hjärta i truppen. Lösningen på detta är att långsiktigt skapa ett lag med yngre spelare som kommer från det egna ledet. Jag vet att fans och klubb inte har denna tid, men låt det ta 3-4 år, för det är denna tid som det tar för att spela ihop ett lag.

2. Jag anser att de som är anstäldda inom MFFs organisation är amatörer och inte har någon adekvat utbildning. Det finns en rad exempel där man tar in personer för att de varit i klubben under en längre tid och för att belöna detta, så ger man de en tjänst inom klubben. För att få en anställning i MFF känns det som man måste ha gjort 250 A-lagsmatcher eller varit aktiv i supporterföreingen under en viss tid. Tänk att applicera denna affärsidé i ett "vanligt" privat företag, där killen som kopierat papper i 20 år och gjort detta förtjänstfullt helt plötsligt får ekonomiansvaret. När man ser det ur ett sådant perspektiv märker man att det är helt ohållbart och helt förkastligt. Jag anser att en ordentlig och oberoende genomgång av MFFs organisation är ett måste.

3. Jag anser spelare, ledare, personer i styrlesen och övriga som är inblandade i MFF av något slag ska komma ner på jorden. Vi är ingen klubb som slår vilket lag som helst, vi är ett lag som har lika många poäng som exempelvis GAIS, vi är fan helt enkelt inte bättre. Genom att inse detta och inta en mer ödmjuk inställning så blir hela MFF bättre. Spelarna i MFF är inga världsstjärnor som många tror, ni är inte bättre spelare än killen i Gefle som är bonde på halvtid och fotbollsspelare på hallvtid, inse det!!! Det är laget som ska framhållas och inte individualism!

Lite tankar från mig, lovar att jag har mer!!!

No comments: