Wednesday, June 28, 2006

Festen i München

Jag och tre polare bestämde oss för att åka till München på tordagskväll, fredag morgon kl 6 rullade bilen ifrån Malmö. Vi hade inga biljetter, men vi visste att detta skulle bli vårt livs största fotbollsupplevelse. Många kanske tycker det verkar skitkorkat att färdas 32 timmar i en bil för att se en VM-match på storbild (kan ju lika gärna se den hemma), men dessa personer har nog ingen koll på stämningen som vi bevittnade på plats i München. Detta var det största och fetaste jag någonsin varit med om och jag uppmanar alla som har chansen att ta den! Även om Sverige förlorade (tråkigt att matchen var över efter 13 minuter) så var stämningen innan match och efter match värd varenda minut i bilen. Jag hade gärna kunnat sitta i bilen i en vecka för att uppleva det igen. Vi såg matchen på en storbild vid Olympiastadion, där det var uppskattningsvis 60.000 tyskar mot ca. 100 svenskar. Vi var i klar minoritet men vi gjorde vårt bästa för att höras. Uppståndelsen runt VM är enorm och i Sverige kan man bara ana, men att vara på plats bevisar hur stor fotbollen är i världen. Fotbollen förenar verkligen människor, det är något som berör och något som gör att man träffar människor som man annars inte hade gjort. Jag var själv med i 5 eller 6 TV-intervjuer och hamnade säkert i 200 fotoalbum. Nu är det bara att spara pengar till nästa VM i Sydafrika, då ska jag även se en match live, sen om Sverige är med det får kvitta.

MFF har signat den brasilianske mittbacken Gabriel fram till 2009, den andra brassen (som för övrigt också heter Gabriel) bevisar inte så mycket i 2-5-förlusten mot OB. Jag känner dock att Borg har något på gång, kan det möjligen vara en polsk VM-spelare?

No comments: