Tuesday, September 19, 2006

Hur bra är Allsvenskan?

Jag såg Bröndby mot Esbjerg i söndags på TV och tanken om hur bra Allsvenskan egentligen är slog mig, eller snarare om det är så att Allsvenskan gör fotbollsspelare till sämre spelare. Jag har valt tre exempel för att belysa mina tankar:

- Martin Ericsson var en ganska slätstruken spelare i IFK Göteborg men i Bröndby är han både målskytt (2 mål i söndags) och en fantastisk passningssplare.
- Jesper Bech var en oerhörd beslastning för MFF då han hellre drällde med bollen än gjorde något konstruktivt. I Esbjerg är han en speedkula som verkligen visar framfötterna.
- Klarström (tror han heter Magnus i förnamn) var lysande i matchen i söndags men var ingen man höjde ögonbrynen för när han spelade i Elfsborg.

Jag skulle kunna nämna fler, men problemet är om vi i Sverige verkligen kan ta hand om våra spelare som vi fostrar eller köper in. Är det fel på våra ledare, styrelseledamöter eller håller den svenska idrottsrörelsen på att infekteras? För visst är den danska SAS-ligan bättre än Allsvenskan? Ett bevis på detta är att AIK leder serien, en serie där mediokra allsvenska spelare sticker till Danmark och blir fotbollsspelare av rang. Ska vi börja titta på den danska modellen när det gäller fotbollens toppklubbar, det verkar som vi har mycket att lära. I alla fall om vi ser på Malmö FF och deras sätt att ta hand om sian spelare.

Hörde att Raoul Kouakou gjorde ett drömmål i senaste omgången i SAS-ligan, varför hände det inte när han spelade i Malmö FF. Svaret kanske ni redan läst...

No comments: